دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

روش‌های مطالعه صحیح

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۸۸، ۰۶:۳۹ ب.ظ

قال رسول ا... (ص): «ما حُفِظَ فرَّ وَ ما کُتِبَ قَرَّ» آنچه نوشته شود باقی خواهد ماند و آنچه حفظ شود از دست خواهد رفت.

شخصی از حضرت سوال کرد چگونه علم و دانش را نزد خود نگهداریم؟ حضرت فرمودند بوسیله نوشتن که این روش از علم و دانش نگهداری می‌کند.

در این نوشته سعی داریم روش مطالعه‌ی صحیح را برای شما عزیزان بیان کنیم تا از مطالعه‌ی کتب درسی یا هر کتاب دیگری لذت ببرید و در امر یادگیری موفقیت بیشتری بدست آورید.

1- سعی کنید در یک کتاب به نکات اصلی بپردازید و به نکات یک کتاب به صورت یکسان اهمیت ندهید. «اراسموس» یکی از دانشمندان معروف هلندی می‌گوید: یک حافظه‌ی خوب و قوی باید مثل طور ماهیگیری باشد که تمام ماهی‌های درشت را در خود نگه داشته و ماهی‌های ریز را رها سازد.

2-  خواننده به هنگام مطالعه، مطالب را یاد می‌گیرد ولی به سرعت مطالب یادگرفته‌شده را فراموش می‌کند. این مشکل به علت کلمه‌خوانی و توجه نداشتن به مفهوم می‌باشد. برای از بین رفتن این مشکل باید به نکات مهم و اصلی توجه داشته باشیم. روی مطالب اصلی مرور ذهنی داشته باشیم. مطالب مهم را در کنار صفحه‌ی کتاب به صورت خلاصه بنویسیم تا در ذهن باقی بماند.

3- گاهی در هنگام مطالعه دچار حواس‌پرتی می‌شویم. برای از بین بردن حواس‌پرتی باید در حین مطالعه فعّال باشیم و در هنگام مطالعه در مورد مفهوم مطالب از خود سؤال کنیم و مفاهیم نوشته شده در آن کتاب را در ذهن خود تجسم کنیم. بعنوان مثال برای یادگیری هفت مرحله‌ی وضو خودمان را در ذهن تصور کنیم که داریم وضو می‌گیریم و مراحل را به ترتیب و درست انجام می‌دهیم. تا این هفت مرحله به صورت دقیق در ذهنمان بماند.

4- جای مطالعه باید دور از سرو صدا و جار و جنجال و عوامل حواس‌پرتی باشد. محل مطالعه هر چه ساده‌تر باشد مناسب‌تر است.

5- میزان نور ومحل تابیدن و دمای هوای اتاق و بهداشت آن باید مورد توجه قرار گیرد.

6- اگر از صندلی و میز مطالعه استفاده می‌شود باید ارتفاع میز و صندلی مناسب باشد. اندازه‌ای که فعلاً رعایت می‌شود و مورد نظر قرار گرفته ارتفاع 45 سانتیمتر برای صندلی و 75 سانتیمتر برای میز است.

7- فاصله چشم تا سطح نوشته از 30 سانتیمتر  کمتر نباشد.

8- برای یادآوری آنچه مطالعه شده می‌توان بطور ذهنی مطالب را مرور نمود. نکات مهم را تکرار یا یادداشت کرد. زیر نکات مهم خط کشید و در مورد قسمت هایی که خوب درک نشده علامت سوال گذاشت تا پیگیری گردد.

9- هیچ مطالعه کننده‌ای نباید ارزش قرائت با سکوت را از یاد ببرد. سرعت مطالعه بدون صدا بیشتر از سرعت مطالعه با صدای بلند است. در کودکی و سالهای اول دبستان بخاطر کسب مهارت در تلفظ مطالعه با صدای بلند می تواند مفید باشد.

10- اگر مطالعه‌ی شما در ارتباط با امتحان است سعی نمایید پشت سرهم نباشد زیرا خستگی و بی‌میلی زودتر به سراغتان می‌آید. مفید است بعد از هر ساعت مطالعه حدود 10 تا 15 دقیقه استراحت نمایید.

منابع:

1- فن درمان فراموشی و تقویت حافظه

2-  آیین نگارش دوره‌ی کاردانی تربیت معلم

به کوشش جناب آقای خوشبخت دبیر دینی و قرآن آموزشگاه

۸۸/۰۹/۲۸

نظرات  (۱)

دوست عزیز سلام

دوست دارید از لحظه اتصال به اینترنت بدون نیاز به انجام کاری کسب درآمد کنید؟
دوست دارید درآمد ماهیانه قابل قبولی از اینترنت داشته باشید؟

برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر سری بزنید
سایت 20 دلار سورف
پشیمون نمیشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد