دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

تغذیه و افزایش حافظه

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۷:۱۶ ب.ظ

بدن ما مانند ساختمانی است که اگر زیربنای مستحکمی نداشته باشد قادر به ادامه حیات نیست. داشتن زیربنای محکم تنها در سایه‌ی تغذیه مناسب امکان‌پذیر است. شصت درصد مغز از چربی تشکیل شده است و آن چیزی که مغز به آن نیاز دارد، قند و اکسیژن است. همچنین ماده‌ای به نام اُمگا 3 در بهینه کردن عملکرد مغز نقش زیادی دارد.

تغذیه بر روی رشد مغز و افزایش حافظه بسیار مؤثر است. افرادی که قصد دارند در رقابت های فکری شرکت کنند استفاده از موادّی حاوی پروتیین، ید، آهن و روی برایشان الزامی است. در عین حال پرخوری، مانع یادگیری می‌شود و در چنین شرایطی انسان تا دو ساعت آمادگی لازم برای یادگیری را ندارد.

بهترین زمانی که مغز می‌تواند غذای کافی به دست آورد، صبح است. با خوردن صبحانه که حاوی مواد قندی، غلات و چربی‌هاست می‌توان عملکرد مغز را در طول روز افزایش داد.

ویتامین B1 موجود در سبوس گندم، حبوبات، آجیل، غلات و گوشت  موجب جلوگیری از سردرگمی و گیجی می‌شود. ویتامین B2 که در شیر‌، بادام، سبزیجات، نان و غلات یافت می‌شود موجب افزایش حافظه می‌شود. ویتامین B6 که در غلات، نان و موز وجود دارد می‌تواند به افزایش حافظه‌ی بلند مدت کمک کند. علاوه بر این‌ها خوردن غذاهایی مثل ماهی،  غلات و حبوبات که حاوی «روی» است‌، توصیه می‌شود. همچنین ماست و شیر نیز سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد.

کاهو و انگور را به عنوان نمادی برای کاهش اضطراب معرفی می‌کنند و به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که در روزهای امتحان خوردن صبحانه‌ی کامل را با در نظر گرفتن دو ساعت فاصله، تا زمان آغاز امتحان فراموش نکنند.

از آن‌جایی که میزان قند خون با حافظه‌ی کوتاه مدت رابطه دارد با کاهش قند خون‌، میزان قدرت حافظه‌ی کوتاه مدت کم می‌شود. خوردن قند طبیعی مانند آب‌میوه، عسل و یا مربا توصیه می‌شود. خوردن چربی مانند: خامه، کره و یا پنیر نیز ضروری است. ضمن آن‌ که نوشیدن چای به منظور ایجاد آرامش نیز بسیار مفید است.

منبع: مجله پویندگان شماره 12 – فاطمه نصر آزادانی

 

۸۹/۰۲/۱۶

نظرات  (۱)

گرینست آیین اسفندیار
تو آیین این نامور باد دار . . .
ـــــــــــــ
سلام
دوست عزیزم با درسهایی از شاهنامه
قسمت چهار بروزم
با نظرات سازندت کمکم کنید...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد