دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

ابو امامه باهلی مدافع حضرت علی (ع)

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹ ب.ظ

روزی ابو امامه باهلی (ابو امامه باهلی نامش صدی به عجلان است. وی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  بود و در شام سکونت داشت. معاویه برایش نگهبان گذاشته بود و در سال 86 هجری در شام از دنیا رفت) بر معاویه وارد شد، معاویه او را پهلوی خود نشاند، دستور داد غذا آوردند، با دست خود لقمه در دهان ابوامامه گذاشت. پس از صرف غذا با دست خود سر و محاسن او را معطر کرد، سپس یک کیسه طلا نزد ابو امامه گذاشت و پس از انجام همه این کارها گفت: تو را به خدا من افضل و بهترم یا علی بن ابی طالب؟ ابو امامه گفت: اگر قسم هم نمی‌دادی راستش را می‌گفتم. به خدا قسم علی از تو با فضیلت‌تر و کریم‌تر است، اسلامش با سابقه‌تر و خویشاوندی‌اش با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  نزدیک‌تر است و نسبت به مشرکان سختگیرتر و زحمات و خدماتش به اسلام از تو بیشتر است. ای معاویه! می‌دانی علی کیست؟ او پسر عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  و شوهر سیدة النساء و پدر حسن و حسین جوانان اهل بهشت علیه السلام  و برادرزاده‌ی حمزه سیدالشهدا و برادر جعفر ذوالجناحین است، تو چگونه خود را با چنان شخصیتی برابر می‌کنی؟! ای معاویه!

خیال می کنی به جهت محبت و طعام و احسانت، تو را بر علی ترجیح خواهم داد؟!

سپس برخاست و از نزد معاویه بیرون رفت، معاویه کیسه‌ای طلا را از پی او فرستاد؛ ولی ابو امامه نپذیرفت و گفت: به خدا قسم یک دینار هم از او قبول نمی کنم!

منبع: سفینة‌البحار جلد 1 صفحه 699

(پس از شهادت علی (ع)، معاویه تلاش می‌کرد مقام و موقعیت و محبّت آن حضرت را نیز از دل‌ها بیرون ببرد؛ از این رو به هر وسیله‌ای متوسل می‌شد. به بعضی پول می‌داد و احترام ظاهری می‌کرد. عده‌ای را می‌کشت و نقل فضائل آن حضرت را قدغن می‌کرد؛ ولی موفق نشد و فضائل علی شرق و غرب را فرا گرفت.)

۹۴/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد