دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

حکایت آش نذری ناصرالدین شاه

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۴ ق.ظ

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ناصرالدین شاه سالی یکبار آش نذری می‌پخت و خودش در مراسم پختن آش حضور داشت تا ثواب ببرد. در حیاط قصر اغلب رجال مملکت جمع می‌شدند و هر یک کاری انجام می‌دانند. خودشاه هم بالای ایوان می‌نشست و نظاره‌گر کارها بود. سرآشپزباشی‌ ناصرالدین شاه مثل یک فرمانده امر و نهی می‌کرد و در پایان کار به در خانه هر یک  از رجال کاسه آشی می‌فرستاد و آنها نیز می‌بایست کاسه خالی شده آش را از اشرفی پر می‌کردند و به دربار می‌فرستادند.

آشپزباشی کسانی را که می‌خواست بیشتر تحویل بگیرد روی آش آنها را روغن بیشتری می‌ریخت. پر واضح است آنکه کاسه کوچکی از دربار برایش فرستاده می‌شدکمتر ضرر می‌کرد و آنکه مثلاً یک قدح بزرگ آش (که یک وجب هم روغن رویش ریخته شده) دریافت می‌کرد حسابی بدبخت می‌شد. به همین دلیل در طول سال اگر آشپزباشی مثلاً با یکی از اعیان یا وزرا دعوایش می‌شد آشپزباشی به او می‌گفت: بسیارخوب! بهت حالی  می‌کنم دنیا دست کیه! آشی برات بپزم که یک وجب روغن رویش باشد!!! 

منبع: کتاب سه سال در دربار ایران نوشته دکتر فووریه

۹۴/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد