دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

راهکارهای جلوگیری از فراموشی مطالب

سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۴۹ ق.ظ

اگر شما هنوز هم به دنبال آموختن هستید، نخستین راه برای بهبود یادگیری خود، امتحان دادن است. اگر به اندازه کافی از شما امتحان گرفته نمی‌شود، وقت آن است که خودتان دست به کار شوید.

گام نخست، خلاصه برداری است. این موضوع را در نظر داشته باشید که خلاصه برداری باید به زبان خودتان باشد. به عنوان مثال، برای بیشترین اثربخشی می‌توانید یک مطلب را خوانده و با بستن کتاب، تلاش کنید تا مطالب را به زبان خودتان بنویسید. در این صورت، عمق یادگیری شما افزایش یافته و نگاهی اختصاصی به مطالب خواهید داشت.

دومین گام برای افزایش دوام آموخته‌هایتان آن است که پس از مطالعه یا یادگیری یک مطلب، سوالاتی را برای سنجش آموخته‌هایتان جواب دهید. این کار علاوه بر تثبیت آموخته‌ها، نقاط ضعف شما را هم آشکار می‌کند که می‌توانید به مرور دوباره آنها بپردازید.

گام نهایی برای تثبیت آموخته‌ها، یادآوری‌های متناوب است. امروزه تقریبا همه نسبت به کارایی فلش‌کارت‌ها اطمینان دارند. این روش آموزشی را می‌توان برای هر نوع مطلبی استفاده کرد. برای استفاده از منافع چنین روشی باید زمانی که در آستانه فراموشی یک مطلب هستید (نه زودتر و نه دیرتر) با استفاده از سوالات مختلف تلاش کنید تا مطالب را یادآوری کنید. البته می‌توانید از فلش‌کارت هم استفاده کنید. سوالات را در یک طرف فلش کارت نوشته و جواب را در طرف دیگر. استفاده از این فلش‌کارت‌ها، دقیقا مشابه استفاده از فلش‌ کارت‌هایی است که معمولا برای یادگیری لغات زبان انگلیسی استفاده می‌شوند.

منبع: کتاب  Make It Stick

۹۵/۱۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد