دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

تقاضای کمک مالی

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۶:۳۲ ب.ظ

حضرت صادق علیه‌السلام  فرمود: مردی از اصحاب حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم  در تنگدستی قرار گرفت و از نظر مخارج روزانه بسیار در مضیقه بود. روزی زنش به او گفت: خوب است خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  بروی و از ایشان تقاضای کمکی کنی.

آن مرد خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  آمد، همین که چشم آن حضرت به او افتاد فرمود: هر کس از ما چیزی درخواست کند به او می‌دهیم؛ اما کسی که شرافت نفس داشته باشد و در حال احتیاج، خود را بی‌نیاز نشان دهد خدا او را غنی خواهد کرد.

مرد پس از شنیدن این سخن با خود گفت: منظور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  از این جمله من هستم. او از همان جا برگشت و جریان را برای زن خود بازگو کرد. زنش گفت: به ایشان بگو آن‌‌گاه ببین چه می‌فرماید.

برای مرتبه‌ی دوم آمد، باز همان جمله را شنید، در سومین مرتبه که برگشت و سخن پیامبر را شنید نزد یکی از دوستان خود رفت و کلنگی از او به عاریه گرفت و تا شامگاه هیزم جمع کرد.

شب بازگشت و هیزم را به پنج سیر آرد فروخت. آن‌گاه نانی تهیه کرد و با زن خود خورد، فردا تلاش بیشتری کرد و بیشتر از روز پیش هیزم آورد. همین طور هر روز مقدار زیادتری می‌آورد تا توانست یک کلنگ بخرد، چندی گذشت و بر اثر فعالیت و بی‌نیازی‌، پولی تهیه کرد و دو شتر و یک غلام خرید و کم کم یکی از ثروتمندان شد.

روزی خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  شرفیاب شد و جریان را به ایشان عرض کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من که گفتم «من سألنا أعطیناه و من استغنی أغناه الله».

دست طلب چو پیش کسان می‌کنی دراز    

پل بسته‌ای که بگذری از آبروی خویش

(صائب تبریزی)

منبع: پند تاریخ

۹۶/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد