دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

اختراع دین

شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۳۷ ب.ظ

حضرت صادق علیه‌السلام  فرمود: مردی در زمان‌های گذشته زندگی می‌کرد، او در جست و جو بود دنیا را از راه حلال به دست آورد و ثروتی فراهم نماید؛ ولی نتوانست. از راه حرام جدیت کرد باز هم نتوانست. شیطان برایش مجسم شد و گفت: از راه حلال خواستی ثروتی فراهم کنی نشد و از راه حرام هم نتوانستی، اکنون مایلی راهی به تو بیاموزم که به خواسته‌ی خود برسی و ثروت سرشاری به دست آوری و عده‌ای هم پیرو پیدا کنی؟ گفت: آری! مایلم.

شیطان گفت: از خود کیش و دینی اختراع کن و مردم را به سوی آن دعوت کن. آن مرد به دستور شیطان رفتار کرد، مردم گِردش را گرفتند و از او پیروی کردند و به آنچه مایل بود از ثروت دنیا رسید. روزی ناگاه متوجه شد که چه کار ناشایستی کرده است. با خود گفت: خیال نمی‌کنم توبه‌ای داشته باشم مگر اشخاصی را که به واسطه‌ی من گمراه شده‌اند متوجه کنم که آنچه از من شنیده‌اید باطل و ساخته خودم بوده است، شاید توبه‌ام پذیرفته شود.

آن‌گاه به پیروان خود یک یک مراجعه کرد و به آن‌ها گوشزد کرد که آنچه گفتم باطل است. آن‌ها جواب می‌دادند: دروغ می‌گویی، گفتار سابق تو حق بود اکنون در کیش و دین خود شک کرده و گمراه گشته‌ای. وقتی جواب آن‌ها را شنید غل و زنجیری تهیه کرد و به گردن خود آویخت و گفت: این زنجیرها را باز نمی‌کنم تا خدا توبه‌ام را بپذیرد.

خداوند به پیامبر آن زمان وحی کرد که به فلانی بگو: قسم به عزتم اگر آنقدر مرا بخوانی و ناله نمایی که بند بندت از هم جدا شود دعایت را مستجاب نمی‌کنم مگر کسانی که به کیش تو مرده‌اند و آن‌ها را گمراه کرده‌ای، به حقیقت کار خود اطلاع دهی و از کیش تو برگردند. [این کار نیز برایش امکان نداشت.[

منبع: پند تاریخ  به نقل از بِحارالأنوار جلد 2  صفحه 277 

۹۶/۰۸/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد