دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

با نوجوان نامرتب چگونه برخورد کنیم؟

سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۰ ق.ظ

💠 سعی کنید از عبارات و کلمات زیبا برای ترغیب نوجوان به نظم استفاده کنید. مثلا ا‌گر در اتاقش لباس‌هایش را روی زمین می‌اندازد نگویید «تو خیلی شلخته‌ای از دستت خسته شدم» بلکه سعی کنید از جملاتی مانند «اگر اتاقت تمیز و مرتب باشد چقدر زیباتر به نظر می‌رسد» و … استفاده کنید.

💠 اگر به نوجوان شلخته غر بزنید و بگویید «همیشه اتاقت نامرتب است، از دستت خسته شدم، چه قدر بچه نامرتب و شلخته‌ای ‌هستی، کی می‌خواهی درست ‌شوی؟» جبهه می‌گیرد و لجبازی می‌کند و رفتارش را که تغییر نمی‌دهد ممکن است بدتر هم شود.

💠 اگر شما والدین منظم و مرتبی نیستید نوجوان را متهم به شلختگی و بی‌نظمی نکنید. اگر نوجوان شما در اطراف خود جز نامرتبی و ریخت و پاش چیز دیگری ندیده، حالا دیگر دور از انتظار نیست که او هم بی‌نظم باشد.  چگونه می‌توانید خواهان نظم و انظباط از نوجوان باشید، در صورتی که خود مرتب نیستید؟

💠 بیش از اندازه به منظم بودن تاکید نکنید و نظم و ترتیب داشتن در اتاقش را به او تحمیل نکنید. اتاق نوجوان برایش مثل محدوده اختیاراتش است و مثل دنیایی که با اختیار خود می‌تواند در آن دخل و تصرف کند و مطابق میل خود تغییراتی را اعمال کند. اگر شما والدین عزیز نمی‌توانید بی‌نظمی فرزندخود را بپذیرید، با نوجوان صحبت کنید اما هرگز عقاید خود را به او تحمیل نکنید.

💠 از پذیرش مسئولیت مرتب کردن اتاق او جداً اجتناب کنید. زیرا نوجوانی بی‌نظم و بی‌مسئولیت تربیت خواهید کرد. پس مرتب کردن اتاق را بر عهده خود نوجوان قرار دهید و بگویید این بی‌نظمی را نباید به نقاط دیگر خانه گسترش دهد.

💠 بعضی اوقات والدین تحمل خود را از دست داده و عصبانی می‌شوند و به سرزنش و انتقاد از نوجوان روی می‌آورند و می‌گویند «دیگر صبرمان تمام شده او باید در زندگی خود تغییراتی بدهد». به این گروه از والدین باید بگوییم که این رفتار نوجوان ، طبیعی است و اجازه دهید سیر طبیعی خودش را طی کند.

 📔برگرفته از کتاب «نوجوانان چه می‌گویند» از دکتر کیهان نیا

۹۶/۰۹/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد