دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

برطرف کردن انواع لکه

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۸۸، ۰۸:۵۹ ق.ظ

* زنگ‌زدگی روی لباس:

برای پاک کردن زنگ‌زدگی روی لباس باید مدت 10 دقیقه با دوای ضد‌زنگ لکه را ماسا‍‍ژ دهید و بعد با پودر رختشویی محل لکه را بشویید. لکه زنگ‌زدگی روی حوله با آبلیموی داغ برطرف می‌شود. اما هیچ وقت محل زنگ‌زدگی را با صابون نشویید.

 * اثر انگشت روی دیوار

در خانه بسیار اتفاق می‌افتد که جای انگشت بچه‌ها روی دیوار می‌ماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه‌های روی دیوار یک سیب زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب زمینی چند بار به در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید. (‌این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است)

 * اثر سوختگی با اتو:

اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می‌توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید لکه‌های زرد برطرف خواهد شد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید.

* لکه‌های روی سفره:

اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی‌رود می‌توانید سفره را بعد از شستن در آفتاب روی بند لباس پهن کنید و یک روز جلوی نور آفتاب بگذارید با این کار نور خورشید لکه‌های سفره را از بین می‌برد.

*رفع زنگ‌زدگی:

قفل‌ها، دستگیره‌ها و کلیدها از لوازمی هستند که دچار زنگ زدگی می‌شوند. اگر از لکه‌های زنگ‌زدگی جلوگیری نشود، هر روز افزایش می‌یابد و در نهایت موجب خرابی آن وسیله می‌شود. برای رفع این مشکل کافی است مقداری نفت را با مقداری روغن خوراکی مخلوط کنید و به وسیله‌ی آن قفل‌ها و کلیدها را پاک کنید مطمئن باشید که زنگ‌زدگی آن به خوبی از میان خواهد رفت.

*لکه‌های رنگ:

برای لکه‌زدایی رنگ‌ها باید بدانیم که چند نوع رنگ داریم و باید برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم. (لکه‌های مربوط به آبرنگ 2: لکه رنگ پلاستیکی 3: لکه رنگ روغنی)

* الف: زدودن لکه آبرنگ:

زدودن لکه آبرنگ ساده است، برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیم گرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنید.

* ب: لکه‌های رنگ پلاستیک:

ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آب‌کشی نمایید.

* پ: لکه‌های رنگی روغنی:

اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی پارچه اضافه رنگ را با لبه‌ی تیز کارد بگیرید بعد پنبه‌ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباس شویی از بین ببرید.

* لکه رنگ روی قالی:

لکه‌زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل‌تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا این که لکه از میان برود.

* لکه روغن ماشین:

تا به حال پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه‌ها، کره یا روغن بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید. این راه برای لباس‌های ابریشمی و کتانی است. برای پارچه‌های چرمی می‌توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرور کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید.

* لکه شیر روی موکت:

شیر روی موکت در ابتدا منظره زشتی ندارد ولی بعداً خیلی زشت می‌شود. وقتی که تازه است اضافه ی شیر را با لبه قاشق یا وسیله‌ی دیگر بردارید، سپس در آب نیم گرم مقداری پودر لباس‌شویی بریزید و اسفنج را در آب فرو برید و روی لکه بمالید و اسفنج را در آب نیم گرم فرو برید و آن محل را آب‌کشی کنید و چند بار این کار را انجام دهید. سپس یک قاشق سوپ‌خوری آب اکسیژنه 10 درصد را در یک لیتر آب بریزید و بار دیگر لکه‌‌زدایی کنید و بعد با اسفنج آب بکشید و بعد از خشک شدن رویش دستمال بکشید یا برس بزنید.

* لکه چای و قهوه:

لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه‌زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیم گرم و مقداری پودر لباس‌شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه‌ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب لکه‌زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

* لکه خودکار:

شیر لکه‌های ناشی از جوهر خودکار را پاک می‌کند و می‌توانید با یک اسفنج و مقداری شیر لکه خودکار را مرتفع سازید و از دوغ نیز می‌توانید برای این منظور استفاده کنید و راه دیگر استفاده از ماست است.

* لکه آب میوه:

لکه میوه‌هایی که رنگین هستند (مانند آلبالو) را می‌توان با محلول ئیدروسولفیت دوسود یا با آب و آمونیاک شستشو داد و نیز می‌توانید مقداری نمک روی آن بریزید و بعد از مدتی با پودر رختشویی پاک بشویید و اگر لکه نرفت از محلول کلر استفاده کنید.

* لکه زردی اتو:

گاهی بعد از اتو کشیدن لکه زردی روی لباس باقی می‌ماند این لکه را می‌توان با محلول آب اکسیژنه برطرف کرد.

* لکه خون:

لکه خون را باید هرچه زودتر تمیز کرد زیرا اگر مدتی بماند، تمیز کردن آن مشکل و گاهی محال خواهد بود. پارچه آغشته به خون را بایستی ابتدا با آب سرد و سپس یک بار با آب و صابون کاملاً لکه‌زدایی کرد.

* لکه بادمجان بر روی دست:

تا به حال پیش آمده است که پوست بادمجان را بکنید و دستهایتان سیاه رنگ شود. اگر چنین شده چاره آن آسان است. می‌توانید پنبه‌ای که آغشته به آب ژاول است روی دست‌ها بکشید تا پاک شود.

* لکه تمشک و شاه توت:

چون لکه تمشک مقاوم است باید محل لکه را در محلول پودر رختشویی بخیسانید و اگر شستید و نرفت باید مقداری دوغ یا ماست رویش بریزید و با آن لکه‌زدایی کنید. سپس با آب ولرم شستشو دهید.

* لکه بستنی:

اگر بر روی لباس شما لکه بستنی افتاد پارچه را با محلول آب و مایع لباس‌شویی (3 گرم در لیتر) خیس کنید و بعد با پنبه‌ای آغشته به بنزین روی آن بکشید و بعد از مدتی آب‌کشی کنید

۸۸/۰۴/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد