دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

سرزمین لی لی پوت های ایران

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۴۶ ب.ظ

حتماً تعجب خواهید کرد وقتی بدانید ایران هم جایی دارد شبیه لی لی پوت، سرزمین افسانه‌های داستان گالیور. روستای ماخونیک که در 142 کیلومتری شهرستان بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی واقع شده است (از ماخونیک تا مرز افغانستان در حدود نیم ساعت راه است)، به دلیل قد و قامت کوتاه ساکنان آن به لی لی پوت مشهور است. علاوه بر قد و قامت مردمان این روستا، آداب ، رسوم و فرهنگ خاص این مردمان نیز باعث شهرت این روستای تاریخی شده است.

خانه‌های روستاییان ماخونیک دارای شکل هندسی خاصی نیست و تمام امکانات زندگی دریک اتاق جای گرفته است. بافت مسکونی روستا در دامنه تپه و خانه‌ها به طور فشرده به هم و در گودی زمین ساخته شده‌اند. کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پایین‌تر است و دارای یک درب کوتاه چوبی است. برای رفتن به داخل خانه باید دولا شده و به زحمت خود را داخل خانه کرد. اغلب یکی دو پله درگاهی را به کف خانه متصل می‌کنند. برای وارد شدن به خانه‌های روستای ماخونیک باید کمر را خم کرد. در داخل خانه هم نمی‌شود راست راست ایستاد. روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان می‌باشد.

۹۲/۰۸/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد