دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

پس از آنکه امیر‌المؤمنین على بن‌ابى‌طالب علیه‌السلام به سوگ پاره تن و ریحانه رسول خدا محمد بن عبد‌الله صلى‌الله علیه و آله و سلم نشست، برادرش عقیل بن‌ابى‌طالب را که آشنا به انساب عرب بود، فرا خواند و از او خواست برایش همسرى از تبار دلاوران بر گزیند تا پسر دلیرى براى مولا به ارمغان آورد که سالار شهیدان حسین بن على علیه‌السلام را در کربلا یارى کند.

نام او فاطمه بود که بعدها پس از ازدواج با حضرت علی علیه‌السلام با کنیه‏ "امُّ‌البنین" (مادر پسران) مشهور شد.

پدر و مادرش از خاندان بنی‌کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد صلی‌‌الله علیه و آله بودند و دارای خوبی‌ها و صفات خانوادگی مشترک بودند فاطمه دختری پاکدل و باتقوا بود.

فضایل اخلاقی، کمالات انسانی، نیروی ایمانی، ثبات و پایداری، شکیبایی و بردباری، بصیرت و دانایی، نطق و سخندانی او را به شایستگی، بانوی بانوان کرده بود.

حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب پدر ام‌البنین، مردی شجاع و دلیر و راستگو بود که شجاعت از صفات ویژه بود.

وی از استوانه‏‌هاى شرافت در میان عرب به شمار مى‌‏رفت و در بخشش، مهمان‌نوازى، دلاورى و رادمردى و منطق قوی مشهور بود.

ده سال پس از رحلت حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و حضرت فاطمه (س)، بنابر وصیت خود حضرت فاطمه (س) وقتی علی علیه‌السلام به فکر گرفتن همسر دیگری بود، عاشورا در برابر دیدگانش بود.

عقیل یکی از کسانی بود که نظر و گفته‌اش در علم انساب حجت بود و در مسجد حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله برای وی حصیری می‌گذاردند که بر آن نماز می‌کرد و قبائل عرب برای شناخت و آگاهی از علم انساب به دورش جمع می‌شدند و او در پاسخ مراجعات، بسیار سریع‌الانتقال بود.

از این روست که علی بن‌ابیطالب علیه‌السلام  آنگاه که قصد ازدواج دارد به برادر خویش، عقیل بن ابی‌طالب که در علم «انساب» معروف بود و ذهن و سینه‌اش گنجینه‌ای از اسرار خاندان گوناگون عرب بوده می‌فرماید: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد.»

عقیل، بانو ام‌البنین از خاندان بنى‌کلاب را که در شجاعت بى‌‏مانند بود، براى حضرت انتخاب کرد. و در پاسخ برادر گفت: «با فاطمه کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاع‌تر از پدران و خاندان وی نیست.»

عقیل همچنین از دیگر خصوصیات بارز خاندان بنی‌کلاب می‌گوید و امام این انتخاب را پسندید و عقیل را به خواستگارى نزد پدر ام‌البنین فرستاد.

فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترک با علی علیه‏‌السلام، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام‌البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا (س) از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا (س) نیفتند و در نتیجه، خاطرات تلخ گذشته، در ذهن آن‏ها تداعی نگردد و رنج بی‏‌مادری آن‏ها را آزار ندهد.

حضرت علی علیه‌السلام در همسرش، خردى نیرومند، ایمانى استوار، آدابى والا و صفاتى نیکو مشاهده کرد و او را گرامى داشت و از صمیم قلب در حفظ او کوشید.

۹۹/۱۱/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد